Filmproduksjon

Jeg er vokst opp med filmkameraer rundt meg. Faren min kjøpte sitt første Yashica 8mm kamera da jeg var ett år, og fortsatte med å dokumentere alle slags familiebegivenheter frem til formatet Super8mm kom på markedet, noe han synes var noe møl, så jeg overtok ansvaret.   Jeg brukte alle konfirmasjonspengene på et Beaulieu Super8 kamera, det aller dyreste og fjongeste som fantes da. Så meldte jeg meg inn i Oslo Kameraklubb der jeg faktisk traff noen likesinnede mellom alle gubbene.   Etter en kort periode da jeg forlot filmingen, og gikk på kunstskole fordi jeg trodde jeg skulle bli billedkunstner, kom jeg til fornuft og søkte meg inn på Den Danske Filmskole for å bli filmfotograf.”

- Peder Norlund er regissør og fotograf, og har blant annet skrevet og regissert Ulvesommer som kom i 2003 i samarbeid med Axel Helgeland i Nordisk Film. Den ble sett av over 500 000 barn og voksne på kino, og vant mange priser. I tillegg har han laget over 14 kortfilmer siden han var 20 år.

“Film er egentlig ikke mitt kunstuttrykk, men fasinasjonen med å kunne fortelle nære og berørende menneskehistorier gjør at det er verd å bruke tiden også på det. Og så liker jeg å lede og være i dialog og dynamikk med andre mennesker for å skape noe sammen.”

- Lene A Norlund har en broket bakgrunn med mye forskjellig kreativt og administrativt arbeid. Hun har blandt annet jobbet i lokal TV i Sarpsborg, og det er en av grunnene til at vi traff hverandre på reklamefilmopptak for en t-skjorte som skiftet farge i 1992.

Kanomaderfilm har de siste par årene flyttet fokus fra reklamefilm, til egne prosjekter.  Først og fremst dokumentarfilm, et format som fascinerer oss begge.  For tiden jobber vi med 3 filmer: "Dinas udødelige verden",  "Pappa" og "Dragegutten" (animasjonsfilm).  Alle er personlige på hver sine måter.